Program Kongresu
Rozwijanie kompetencji w zakresie uczenia się w przygotowaniu do sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych
W tej części skupimy się na najlepszych technikach uczenia się, które warto wykorzystać na ostatniej prostej w przygotowaniach uczniów do sprawdzianów i egzaminów.
Mistrzowskie techniki zapamiętywania i koncentracji uwagi, które pomagają wykorzystać możliwości umysłu!
ZADANIA LIVE dla uczestników kongresu: Fitness dla mózgu, czyli ćwiczenia ułatwiające naukę m.in. tabliczki mnożenia oraz innych „pamięciówek”.
- Metody efektywnej nauki a matematyka: czy szybka nauka ma zastosowanie w naukach ścisłych? Czy można skorzystać z efektów badań naukowych nad ludzkim mózgiem w kontekście uczenia matematyki?
- Mózg to inteligentny leń – dlaczego uczniowie często rozpraszają się na lekcji? Jak zaktywizować mózg ucznia do efektywnej nauki? Jak działa koncentracja uwagi ucznia?
- Krzywe zapominania i zapamiętywania – jak ułożyć plan lekcji aby zmaksymalizować wykorzystanie potencjału uczniów?
- Powtórka matką nauki: czy aby na pewno? Czy każda powtórka poprawia pamięć? Czym różni się powtórka aktywna od powtórki pasywnej? Jak wdrożyć powtórki aktywne w szkolnej codzienności?
- Błędy są cudowne! Ale czy zawsze? Jak uczyć się na błędach? Jak wykorzystać błędy uczniów w ich drodze rozwoju?
Prowadzący ćwiczenie:
Tobiasz Boral,
trener pamięci i rozwoju umysłowego.
- SKUTECZNE TECHNIKI: Czy da się nadrobić wieloletnie zaległości z wiedzy matematycznej na ostatniej prostej w przygotowaniu do egzaminu? Techniki na skuteczne zdiagnozowanie problemów ucznia oraz szybkie i efektywne metody ich rozwiązywania
- CASE STUDY: Innowacyjna lekcja matematyki. Jak przyciągnąć uwagę ucznia z wykorzystaniem, m.in. arytmetyki mentalnej, metody Glenna Domana
- SKUTECZNE TECHNIKI: Nauczycielskie Pareto na lekcji matematyki, czyli czy 20% działań naprawdę może przynieść 80% efektów? Praktyczne wskazówki i pomysły na zajęcia i ćwiczenia, dzięki którym zrealizujemy wszystkie punkty PP, ale nasze zajęcia będą prowadzone w angażujący i ciekawy dla uczniów sposób
- CASE STUDY: Program poprawy efektywności kształcenia w oparciu o wyniki sprawdzianów i egzaminów – od czego zacząć, jakich błędów uniknąć
Prowadzący:
Ireneusz Czyżewski,
trener szybkiego czytania oraz skutecznych metod uczenia się, od 30 lat nauczyciel matematyki i informatyki, autor książki „Sekret geniusza”.
Design Thinking w planowaniu nauki, przygotowaniu do testów oraz powtórek przed egzaminem E8 oraz egzaminem maturalnym – ostatnie dydaktyczne szlify przed godziną „0”.
Przygotowanie uczniów do sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych z matematyki – najlepsze praktyki na każdym etapie nauczania
Prelegentka na konkretnych przykładach zaprezentuje sprawdzone rozwiązania, dzięki którym efektywnie zapanujesz powtórkę i przygotujesz uczniów do rozwiązywania zadań matematycznych w formie testów wymaganych na egzaminie CKE.
- Analiza najczęstszych błędów na egzaminie ósmoklasisty oraz egzaminie maturalnym z lat poprzednich, z komentarzem jak realizować problematyczną tematykę, aby wyeliminować niechciane błędy.
- Jak pracować z uczniami nad poszczególnymi typami zadań , aby pomóc im uzyskać możliwie najwyższą liczbę punktów zgodnie z aktualnymi wytycznymi MEiN i CKE w zakresie wymagań podstawy programowej na egzaminach ósmoklasisty i maturalnym w 2023 r.?
- Jak podzielić materiał z podstawy programowej na bloki tematyczne, przygotować harmonogram pracy oraz zróżnicowane formy materiałów sprawdzające wiedzę, które zachęcą uczniów do powtórzenia materiału? – praktyczne wskazówki do pracy
Prowadzący:
Małgorzata Rabenda
Wieloletnia nauczycielka matematyki i informatyki, dyrektorka szkoły. Obecnie konsultantka merytoryczna w projektach edukacyjnych, trenerka, edukatorka i coach.
Lista top 10 sprawdzonych aplikacji dla klas młodszych i starszych, które ułatwią przygotowanie do lekcji a naukę matematyki zamienią w zabawę.
Techniki regulacji emocji i redukcji stresu na lekcji matematyki
W tej części pokażemy, jak wykorzystać lekcje matematyki do rozwijania kompetencji społecznych oraz jakie techniki regulacji emocji wprowadzić, aby ułatwić dzieciom przyswajania wiedzy.
Panel pod patronatem czasopisma Charaktery
- CASE STUDY: Uczeń, rodzic, nauczyciel ramię w ramię we współczesnej szkole, czyli wzloty i upadki edukacji szkolnej
- SKUTECZNE TECHNIKI – Eustres, a nie dystres, czyli jak nieszablonowo angażować uczniów jednocześnie realizując podstawę programową i przygotowując do egzaminów państwowych
- CASE STUDY: Edukacja włączająca vs. edukacja integracyjna, a realia polskiej szkoły
Prowadząca:
Katarzyna Gala ,
metodyk i lektor, trener, egzaminator, praktyk programu Dam Radę! i Jestem z Ciebie Dumny! Trener TUS.
ZADANIA LIVE dla uczestników kongresu: Ćwiczenia koncentracji uwagi i pamięci, czyli jak w 120 sekund zapanować nad chaosem w klasie.
Prowadzący ćwiczenie:
Krystyna Jacków-Sowa,
terapeuta Integracji Sensorycznej
Efektywne narzędzia na realizacji podstawy programowej z wykorzystaniem metody STEAM
W tej części wskażemy czym są kluczowe umiejętności i jak je rozwijać na matematyce za pomocą metodologii STEAM oraz jak w praktyce realizować podstawę programową z wykorzystaniem tej metody oraz działać projektowo łącząc różne dziedziny nauki.
- Zacznij kształtować kompetencje jutra już od dzisiaj! Czym są kompetencje XXI w. i w jaki sposobów je rozwijać na lekcjach matematyki?
- Założenie STEAM-owe a podstawa programowa – dostosowanie założeń metody do realiów szkolnych, czyli zaprezentowanie efektywnych sposobów na realizację podstawy programowej z wykorzystaniem tej metody.
- SKUTECZNE TECHNOLOGIE wspierające STEAM na lekcjach matematyki – z jakich narzędzi cyfrowych skorzystać, aby uatrakcyjnić zajęcia oraz połączyć je z zagadnieniami z innych dziedzin nauki?
- BANK DOBRYCH PRAKTYK: Szkolna Pracownia Matematyczna – propozycje pomocy dydaktycznych i narzędzi cyfrowych, które sprawią, że zajęcia byłą ciekawsze i bardziej angażujące dla uczniów.
Prowadząca:
Barbara Dubiecka-Kruk,
nauczycielka matematyki, ekspertka oświatowa, autorka: programów nauczania, podręczników do matematyki i publikacji metodycznych.
ZADANIA LIVE dla uczestników kongresu: Twój Smartfon Twoim orężem w walce z nudą na lekcji, czyli runda interaktywna z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.
Prowadzący ćwiczenie:
Zyta Czechowska,
nauczycielka, pedagożka specjalna, wykładowczyni akademicka, nauczyciel Roku 2019. Trenerka Mistrzów Kodowania.
Rysunek na lekcjach matematyki – jak go kreatywnie wykorzystać w młodszych i starszych klasach oraz Wizualne karty pracy na lekcje matematyki z wykorzystaniem sketchbooków.
Wykorzystanie narzędzi TIK w pracy z uczniem z dyskalkulią na matematyce
W czasie tego warsztatu skupimy się na narzędziach TIK, które wspomagają proces uczenia się, w tym są wsparciem w pracy z uczniami ze zdiagnozowaną dyskalkulią.
- W jaki sposób konstruować zadania online w zależności od indywidualnych potrzeb ucznia?
- Jak wybrać najlepsze darmowe generatory do wykorzystania podczas zajęć z uczniem ze SPE?
- Wykorzystanie platform z gotowymi zasobami do usprawniania zaburzonych funkcji poznawczych – baza dobrych praktyk i pomysłów.
- Przykłady narzędzi wspomagających proces uczenia się matematyki dla uczniów z dyskalkulią
- Jak wykorzystać potencjał generatorów do tworzenia fiszek, etykiet, krzyżówek, tarcz zegarowych czy kart pracy podczas lekcji z uczniami ze SPE?
- Ćwiczenie praktyczne: pokażemy, w jaki sposób udostępniać wygenerowane karty z wykorzystaniem darmowych usług i portali.
Prowadzące:
Zyta Czechowska ,
nauczycielka, pedagożka specjalna, wykładowczyni akademicka, nagrodzona tytułem Nauczyciela Roku 2019, trenerka Mistrzów Kodowania
oraz:
Jolanta Majkowska ,
wicedyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku, współautorka bloga www.specjalni.pl, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli.
Matematyka w ruchu czyli jak uczyć zgodnie z neuropotrzebami uczniów - efektywne ćwiczenia oddechowe oraz wspierające koncentracje na lekcjach matematyki
W czasie tego warsztatu przećwiczymy co lubi mózg, jak go „pobudzić” do pracy oraz co faktycznie sprawdza się podczas problemów z koncentracją podczas zajęć czy testowania.
- Czy uczenia można się nauczyć, czyli jak i kiedy uczy się mózg. Poznaj i zaspokój potrzeby mózgu, czyli jak uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej. Czy grozi nam „cyfrowa demencja”?
- Jak ciało pomaga w uczeniu się? Dlaczego „ruchowa rozgrzewka” jest niezbędna przed uczeniem? Dlaczego „Przerwa sensoryczna” to nie strata czasu a inwestycja w uwagę i koncentrację. Jak ćwiczyć oczy przy pracy z ekranem, by nie przeciążać zmysłu wzroku.
- „Siła zdrowych nawyków” czyli od prawidłowej pozycji ciała przy biurku, przez świadomy oddech po panowanie nad emocjami i stresem – sprawdź co warto zmienić!
Prowadząca:
Krystyna Jacków-Sowa ,
terapeuta Integracji Sensorycznej, fizjoterapeuta, pedagog, wykładowca akademicki, Ekspert Promocji Zdrowia i Edukacji Zdrowotnej, Dyrektor Ośrodka Terapii i Wspierania Rozwoju Balans w Poznaniu.
Efektywne nauczanie matematyki - sprawdzone sposoby na podniesienie skuteczności uczenia, realizację podstawy programowej oraz przygotowanie uczniów do kartkówek, sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych
W czasie tego warsztatu nauczyć się jak z uczniami twórczo rozwiązywać problemy matematyczne z wykorzystaniem najlepszych metod aktywizujących.
- Jak wykorzystać etapy procesu Design Thinking w planowaniu nauki, przygotowaniu do testów oraz powtórek przed egzaminem – omówienie kluczowych elementów.
- Twórcze rozwiązywanie problemów matematycznych – jak w praktyce wykorzystać metodę de Bono, Leonarda da Vinci czy Einsteina, aby efektywnie wykorzystać czas na lekcji i przygotować uczniów do egzaminów.
- Dobre praktyki: jakie metody aktywizujące wykorzystać na matematyce, aby zwiększyć aktywność uczniów na lekcji wraz z scenariuszami zajęć prezentującymi te metody w konkretnych sytuacjach.
Prowadzący:
Ireneusz Czyżewski,
trener szybkiego czytania oraz skutecznych metod uczenia się od 30 lat nauczyciel matematyki i informatyki, autor książki „Sekret geniusza”.
Skutki i przyczyny
problemów z nauką matematyki
Skutki
Zaburzenia psychiczne
Słabe oceny z matematyki w szkołach
Wydatki na korepetycje
Trudności w nauczaniu innych przedmiotów
Niższa zdawalność na maturze
Niezadowalający poziom umiejętności matematycznych u studentów kierunków ścisłych
Przyczyny
Brak podziału klas na grupy odpowiadające możliwości uczniów
Brak własnych programów nauczania
Brak modyfikacji programów nauczania
Zbyt szybkie tempo pracy na lekcji
Niedopasowanie zadań do możliwości uczniów
Ograniczony dostęp do zajęć indywidualnych lub zajęć dla uczniów uzdolnionych matematycznie
Niejednakowe wsparcie nauczycieli przez doradców metodycznych.
Źródło: Opracowanie własne NIK