![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/619/f77/619f777d41c5b061136896.png)
Program Kongresu
Rozwijanie kompetencji w zakresie uczenia się w przygotowaniu do sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych
W tej części skupimy się na najlepszych technikach uczenia się, które warto wykorzystać na ostatniej prostej w przygotowaniach uczniów do sprawdzianów i egzaminów.
Mistrzowskie techniki zapamiętywania i koncentracji uwagi, które pomagają wykorzystać możliwości umysłu!
ZADANIA LIVE dla uczestników kongresu: Fitness dla mózgu, czyli ćwiczenia ułatwiające naukę m.in. tabliczki mnożenia oraz innych „pamięciówek”.
- Metody efektywnej nauki a matematyka: czy szybka nauka ma zastosowanie w naukach ścisłych? Czy można skorzystać z efektów badań naukowych nad ludzkim mózgiem w kontekście uczenia matematyki?
- Mózg to inteligentny leń – dlaczego uczniowie często rozpraszają się na lekcji? Jak zaktywizować mózg ucznia do efektywnej nauki? Jak działa koncentracja uwagi ucznia?
- Krzywe zapominania i zapamiętywania – jak ułożyć plan lekcji aby zmaksymalizować wykorzystanie potencjału uczniów?
- Powtórka matką nauki: czy aby na pewno? Czy każda powtórka poprawia pamięć? Czym różni się powtórka aktywna od powtórki pasywnej? Jak wdrożyć powtórki aktywne w szkolnej codzienności?
- Błędy są cudowne! Ale czy zawsze? Jak uczyć się na błędach? Jak wykorzystać błędy uczniów w ich drodze rozwoju?
Prowadzący ćwiczenie:
Tobiasz Boral,
trener pamięci i rozwoju umysłowego.
- SKUTECZNE TECHNIKI: Czy da się nadrobić wieloletnie zaległości z wiedzy matematycznej na ostatniej prostej w przygotowaniu do egzaminu? Techniki na skuteczne zdiagnozowanie problemów ucznia oraz szybkie i efektywne metody ich rozwiązywania
- CASE STUDY: Innowacyjna lekcja matematyki. Jak przyciągnąć uwagę ucznia z wykorzystaniem, m.in. arytmetyki mentalnej, metody Glenna Domana
- SKUTECZNE TECHNIKI: Nauczycielskie Pareto na lekcji matematyki, czyli czy 20% działań naprawdę może przynieść 80% efektów? Praktyczne wskazówki i pomysły na zajęcia i ćwiczenia, dzięki którym zrealizujemy wszystkie punkty PP, ale nasze zajęcia będą prowadzone w angażujący i ciekawy dla uczniów sposób
- CASE STUDY: Program poprawy efektywności kształcenia w oparciu o wyniki sprawdzianów i egzaminów – od czego zacząć, jakich błędów uniknąć
Prowadzący:
Ireneusz Czyżewski,
trener szybkiego czytania oraz skutecznych metod uczenia się, od 30 lat nauczyciel matematyki i informatyki, autor książki „Sekret geniusza”.
Design Thinking w planowaniu nauki, przygotowaniu do testów oraz powtórek przed egzaminem E8 oraz egzaminem maturalnym – ostatnie dydaktyczne szlify przed godziną „0”.
Przygotowanie uczniów do sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych z matematyki – najlepsze praktyki na każdym etapie nauczania
Prelegentka na konkretnych przykładach zaprezentuje sprawdzone rozwiązania, dzięki którym efektywnie zapanujesz powtórkę i przygotujesz uczniów do rozwiązywania zadań matematycznych w formie testów wymaganych na egzaminie CKE.
- Analiza najczęstszych błędów na egzaminie ósmoklasisty oraz egzaminie maturalnym z lat poprzednich, z komentarzem jak realizować problematyczną tematykę, aby wyeliminować niechciane błędy.
- Jak pracować z uczniami nad poszczególnymi typami zadań , aby pomóc im uzyskać możliwie najwyższą liczbę punktów zgodnie z aktualnymi wytycznymi MEiN i CKE w zakresie wymagań podstawy programowej na egzaminach ósmoklasisty i maturalnym w 2023 r.?
- Jak podzielić materiał z podstawy programowej na bloki tematyczne, przygotować harmonogram pracy oraz zróżnicowane formy materiałów sprawdzające wiedzę, które zachęcą uczniów do powtórzenia materiału? – praktyczne wskazówki do pracy
Prowadzący:
Małgorzata Rabenda
Wieloletnia nauczycielka matematyki i informatyki, dyrektorka szkoły. Obecnie konsultantka merytoryczna w projektach edukacyjnych, trenerka, edukatorka i coach.
Lista top 10 sprawdzonych aplikacji dla klas młodszych i starszych, które ułatwią przygotowanie do lekcji a naukę matematyki zamienią w zabawę.
Techniki regulacji emocji i redukcji stresu na lekcji matematyki
W tej części pokażemy, jak wykorzystać lekcje matematyki do rozwijania kompetencji społecznych oraz jakie techniki regulacji emocji wprowadzić, aby ułatwić dzieciom przyswajania wiedzy.
![](https://charaktery.eu/media/cache/logo_175_73/uploads/620/e33/620e33b8c7bf9522224739.webp)
Panel pod patronatem czasopisma Charaktery
- CASE STUDY: Uczeń, rodzic, nauczyciel ramię w ramię we współczesnej szkole, czyli wzloty i upadki edukacji szkolnej
- SKUTECZNE TECHNIKI – Eustres, a nie dystres, czyli jak nieszablonowo angażować uczniów jednocześnie realizując podstawę programową i przygotowując do egzaminów państwowych
- CASE STUDY: Edukacja włączająca vs. edukacja integracyjna, a realia polskiej szkoły
Prowadząca:
Katarzyna Gala ,
metodyk i lektor, trener, egzaminator, praktyk programu Dam Radę! i Jestem z Ciebie Dumny! Trener TUS.
ZADANIA LIVE dla uczestników kongresu: Ćwiczenia koncentracji uwagi i pamięci, czyli jak w 120 sekund zapanować nad chaosem w klasie.
Prowadzący ćwiczenie:
Krystyna Jacków-Sowa,
terapeuta Integracji Sensorycznej
Efektywne narzędzia na realizacji podstawy programowej z wykorzystaniem metody STEAM
W tej części wskażemy czym są kluczowe umiejętności i jak je rozwijać na matematyce za pomocą metodologii STEAM oraz jak w praktyce realizować podstawę programową z wykorzystaniem tej metody oraz działać projektowo łącząc różne dziedziny nauki.
- Zacznij kształtować kompetencje jutra już od dzisiaj! Czym są kompetencje XXI w. i w jaki sposobów je rozwijać na lekcjach matematyki?
- Założenie STEAM-owe a podstawa programowa – dostosowanie założeń metody do realiów szkolnych, czyli zaprezentowanie efektywnych sposobów na realizację podstawy programowej z wykorzystaniem tej metody.
- SKUTECZNE TECHNOLOGIE wspierające STEAM na lekcjach matematyki – z jakich narzędzi cyfrowych skorzystać, aby uatrakcyjnić zajęcia oraz połączyć je z zagadnieniami z innych dziedzin nauki?
- BANK DOBRYCH PRAKTYK: Szkolna Pracownia Matematyczna – propozycje pomocy dydaktycznych i narzędzi cyfrowych, które sprawią, że zajęcia byłą ciekawsze i bardziej angażujące dla uczniów.
Prowadząca:
Barbara Dubiecka-Kruk,
nauczycielka matematyki, ekspertka oświatowa, autorka: programów nauczania, podręczników do matematyki i publikacji metodycznych.
ZADANIA LIVE dla uczestników kongresu: Twój Smartfon Twoim orężem w walce z nudą na lekcji, czyli runda interaktywna z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.
Prowadzący ćwiczenie:
Zyta Czechowska,
nauczycielka, pedagożka specjalna, wykładowczyni akademicka, nauczyciel Roku 2019. Trenerka Mistrzów Kodowania.
Rysunek na lekcjach matematyki – jak go kreatywnie wykorzystać w młodszych i starszych klasach oraz Wizualne karty pracy na lekcje matematyki z wykorzystaniem sketchbooków.
Wykorzystanie narzędzi TIK w pracy z uczniem z dyskalkulią na matematyce
W czasie tego warsztatu skupimy się na narzędziach TIK, które wspomagają proces uczenia się, w tym są wsparciem w pracy z uczniami ze zdiagnozowaną dyskalkulią.
- W jaki sposób konstruować zadania online w zależności od indywidualnych potrzeb ucznia?
- Jak wybrać najlepsze darmowe generatory do wykorzystania podczas zajęć z uczniem ze SPE?
- Wykorzystanie platform z gotowymi zasobami do usprawniania zaburzonych funkcji poznawczych – baza dobrych praktyk i pomysłów.
- Przykłady narzędzi wspomagających proces uczenia się matematyki dla uczniów z dyskalkulią
- Jak wykorzystać potencjał generatorów do tworzenia fiszek, etykiet, krzyżówek, tarcz zegarowych czy kart pracy podczas lekcji z uczniami ze SPE?
- Ćwiczenie praktyczne: pokażemy, w jaki sposób udostępniać wygenerowane karty z wykorzystaniem darmowych usług i portali.
Prowadzące:
Zyta Czechowska ,
nauczycielka, pedagożka specjalna, wykładowczyni akademicka, nagrodzona tytułem Nauczyciela Roku 2019, trenerka Mistrzów Kodowania
oraz:
Jolanta Majkowska ,
wicedyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku, współautorka bloga www.specjalni.pl, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli.
Matematyka w ruchu czyli jak uczyć zgodnie z neuropotrzebami uczniów - efektywne ćwiczenia oddechowe oraz wspierające koncentracje na lekcjach matematyki
W czasie tego warsztatu przećwiczymy co lubi mózg, jak go „pobudzić” do pracy oraz co faktycznie sprawdza się podczas problemów z koncentracją podczas zajęć czy testowania.
- Czy uczenia można się nauczyć, czyli jak i kiedy uczy się mózg. Poznaj i zaspokój potrzeby mózgu, czyli jak uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej. Czy grozi nam „cyfrowa demencja”?
- Jak ciało pomaga w uczeniu się? Dlaczego „ruchowa rozgrzewka” jest niezbędna przed uczeniem? Dlaczego „Przerwa sensoryczna” to nie strata czasu a inwestycja w uwagę i koncentrację. Jak ćwiczyć oczy przy pracy z ekranem, by nie przeciążać zmysłu wzroku.
- „Siła zdrowych nawyków” czyli od prawidłowej pozycji ciała przy biurku, przez świadomy oddech po panowanie nad emocjami i stresem – sprawdź co warto zmienić!
Prowadząca:
Krystyna Jacków-Sowa ,
terapeuta Integracji Sensorycznej, fizjoterapeuta, pedagog, wykładowca akademicki, Ekspert Promocji Zdrowia i Edukacji Zdrowotnej, Dyrektor Ośrodka Terapii i Wspierania Rozwoju Balans w Poznaniu.
Efektywne nauczanie matematyki - sprawdzone sposoby na podniesienie skuteczności uczenia, realizację podstawy programowej oraz przygotowanie uczniów do kartkówek, sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych
W czasie tego warsztatu nauczyć się jak z uczniami twórczo rozwiązywać problemy matematyczne z wykorzystaniem najlepszych metod aktywizujących.
- Jak wykorzystać etapy procesu Design Thinking w planowaniu nauki, przygotowaniu do testów oraz powtórek przed egzaminem – omówienie kluczowych elementów.
- Twórcze rozwiązywanie problemów matematycznych – jak w praktyce wykorzystać metodę de Bono, Leonarda da Vinci czy Einsteina, aby efektywnie wykorzystać czas na lekcji i przygotować uczniów do egzaminów.
- Dobre praktyki: jakie metody aktywizujące wykorzystać na matematyce, aby zwiększyć aktywność uczniów na lekcji wraz z scenariuszami zajęć prezentującymi te metody w konkretnych sytuacjach.
Prowadzący:
Ireneusz Czyżewski,
trener szybkiego czytania oraz skutecznych metod uczenia się od 30 lat nauczyciel matematyki i informatyki, autor książki „Sekret geniusza”.
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccb/637ccb2f46151592717713.png)
Skutki i przyczyny
problemów z nauką matematyki
Skutki
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccb/637ccbae6034b406561889.png)
Zaburzenia psychiczne
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccb/637ccbdd1a440616696793.png)
Słabe oceny z matematyki w szkołach
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccb/637ccbec107fe494761268.png)
Wydatki na korepetycje
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccb/637ccbf6d9038979556250.png)
Trudności w nauczaniu innych przedmiotów
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccc/637ccc0438db4204613545.png)
Niższa zdawalność na maturze
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccc/637ccc0c8ebfa748127669.png)
Niezadowalający poziom umiejętności matematycznych u studentów kierunków ścisłych
Przyczyny
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccc/637ccc3518fcf263078848.png)
Brak podziału klas na grupy odpowiadające możliwości uczniów
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccc/637ccc4ce25b6694875927.png)
Brak własnych programów nauczania
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccc/637ccc5d97c55982509343.png)
Brak modyfikacji programów nauczania
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccc/637ccc5694788086112713.png)
Zbyt szybkie tempo pracy na lekcji
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccc/637ccc809515b843317038.png)
Niedopasowanie zadań do możliwości uczniów
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccc/637ccc87e2834121005629.png)
Ograniczony dostęp do zajęć indywidualnych lub zajęć dla uczniów uzdolnionych matematycznie
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/ccc/637ccc8d82f71465931033.png)
Niejednakowe wsparcie nauczycieli przez doradców metodycznych.
Źródło: Opracowanie własne NIK
![](https://forumlogopedy.pl/media/cache/origin/uploads/637/373/6373732555658414618962.png)